Με την ψήφιση του Νόμου 5170/2025 τον Ιανουάριο του 2025, η Ελλάδα εισήγαγε ένα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο για τη χρήση και τη στάθμευση αυτοκινούμενων και ρυμουλκούμενων τροχόσπιτων, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις τόσο από ιδιοκτήτες όσο και από λάτρεις του εναλλακτικού τουρισμού. Ο νέος νόμος, που εντάχθηκε σε νομοθεσία για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, επιβάλλει δραστικούς περιορισμούς, ενώ η έλλειψη διαβούλευσης και υποδομών έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για την εφαρμοσιμότητά του και τις επιπτώσεις στον τουρισμό. Πώς, όμως, συγκρίνεται η ελληνική νομοθεσία με αυτή των γειτονικών χωρών και της υπόλοιπης Ευρώπης;
### **Τι προβλέπει ο νέος νόμος στην Ελλάδα**
Ο Νόμος 5170/2025, και ιδιαίτερα το Άρθρο 27, απαγορεύει ρητά τη στάθμευση ή εγκατάσταση τροχόσπιτων σε κοινόχρηστους χώρους, όπως παραλίες, πάρκα, δάση και αρχαιολογικούς χώρους, ανεξαρτήτως διάρκειας παραμονής. Ακόμη και μια σύντομη στάση μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμο 300 ευρώ ανά όχημα ή άτομο, ενώ σε περιπτώσεις επανάληψης ή σοβαρής παράβασης προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως τρεις μήνες. Επιπλέον, ο νόμος περιορίζει τη φιλοξενία τροχόσπιτων σε ιδιωτικούς χώρους, απαγορεύοντας την παρουσία περισσότερων από ένα όχημα, ακόμη και σε φιλικές ή συγγενικές ιδιοκτησίες.[](https://www.ieidiseis.gr/auto-moto/480652/sto-stochastro-ta-trochospita-neos-nomos-vazei-freno-stin-eleytheria-diamonis-kai-metakinisis/)[](https://www.siatista-info.com/2025/05/mploko-sta-aftokinoymena-apagoreyetai-i-stathmefsi-se-koinoxristous-xorous-.html)
Το Υπουργείο Τουρισμού υποστηρίζει ότι ο νόμος «νομοθετεί το αυτονόητο», προστατεύοντας το δημόσιο συμφέρον, την υγιεινή, την ασφάλεια και το φυσικό περιβάλλον, όπως ισχύει σε «ευνομούμενες χώρες». Ωστόσο, η ψήφισή του χωρίς δημόσια διαβούλευση και η έλλειψη εναλλακτικών υποδομών, όπως οι Camper Stops, έχουν προκαλέσει αντιδράσεις. Η Ελληνική Λέσχη Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων (ΕΛΑΤ) χαρακτηρίζει τη νομοθεσία «αχαρακτήριστη» και «καταστροφική», επισημαίνοντας την ασάφειά της και την απουσία διαλόγου.[](https://parallaximag.gr/epikairotita/greece/kynigoyn-tin-eleytheria-stis-rodes-antidraseis-gia-tis-kliseis-se-aytokinoymena-trochospita)[](https://www.news247.gr/ellada/periorismoi-sta-troxospita-apo-to-ipourgeio-ip-tourismou-ti-provlepetai/)
### **Οι επιπτώσεις στον τουρισμό**
Ο αυτοκινούμενος τουρισμός αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ελληνικής τουριστικής αγοράς, με περίπου 2.500 αυτοκινούμενα οχήματα να κυκλοφορούν εντός της χώρας και χιλιάδες ακόμη να εισέρχονται από χώρες όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Αυστρία και τα Βαλκάνια. Περιοχές όπως η Χαλκιδική, η Πιερία και η Βόρεια Ελλάδα αποτελούν δημοφιλείς προορισμούς. Ωστόσο, η νέα νομοθεσία αποθαρρύνει τόσο τους ντόπιους όσο και τους ξένους επισκέπτες, καθώς η απουσία εγκαταστάσεων για ανεφοδιασμό νερού, απόρριψη χημικών τουαλετών ή ηλεκτροδότηση καθιστά τη συμμόρφωση πρακτικά αδύνατη.[](https://www.protinews.com.gr/ellada/%25CF%2584%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2587%25CF%258C%25CF%2583%25CF%2580%25CE%25B9%25CF%2584%25CE%25B1-%25CE%25BC%25CE%25B5-%25CF%2584%25CE%25BF%25CE%25BD-%25CE%25BD%25CE%25AD%25CE%25BF-%25CE%25BD%25CF%258C%25CE%25BC%25CE%25BF-%25CE%25BF-%25CE%25B1%25CF%2585%25CF%2584%25CE%25BF%25CE%25BA%25CE%25B9%25CE%25BD%25CE%25BF/)
Η κυρία Γεωργία Κάρλου, έφορος της ΕΛΑΤ, προειδοποιεί ότι «η ζημιά θα είναι ανυπολόγιστη», καθώς οι ξένοι τουρίστες, που επιλέγουν την Ελλάδα για την ελευθερία του τρόπου ζωής που προσφέρουν τα τροχόσπιτα, πιθανότατα θα στραφούν αλλού. Οι ιδιοκτήτες τροχόσπιτων θεωρούν ότι ο νόμος ευνοεί τα παραδοσιακά καταλύματα και τα παράνομα «κάμπινγκ», περιορίζοντας έναν οικονομικό και βιώσιμο τρόπο διακοπών.[](https://www.news247.gr/magazine/reportage/o-apithanos-neos-nomos-pou-mas-leei-pou-tha-stathmevoume-kai-ti-tha-kanoume-sto-spiti-mas/)
### **Η κατάσταση στις γειτονικές χώρες**
Σε αντίθεση με την Ελλάδα, οι γειτονικές χώρες έχουν αναπτύξει πιο φιλικές πολιτικές και υποδομές για τον αυτοκινούμενο τουρισμό, αν και με διαφορετικές προσεγγίσεις:
– **Τουρκία**: Η Τουρκία διαθέτει περιορισμένες αλλά αναπτυσσόμενες υποδομές για τροχόσπιτα, με οργανωμένους χώρους στάθμευσης σε τουριστικές περιοχές όπως η Αττάλεια και η Μαρμαρίδα. Η νομοθεσία επιτρέπει τη στάθμευση σε δημόσιους χώρους για περιορισμένο χρόνο (συνήθως 24-48 ώρες), ενώ οι έλεγχοι επικεντρώνονται στην αποτροπή μακροχρόνιας κατασκήνωσης. Οι υποδομές, αν και λιγότερο ανεπτυγμένες από τη Δυτική Ευρώπη, βελτιώνονται σταδιακά για να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες.
– **Αλβανία**: Η Αλβανία, αν και νεοεισερχόμενη στον αυτοκινούμενο τουρισμό, προσφέρει ελευθερία στάθμευσης σε πολλές περιοχές, ιδιαίτερα σε παραλίες και φυσικούς χώρους, με λιγοστά οργανωμένα κάμπινγκ. Η νομοθεσία είναι χαλαρή, αλλά η έλλειψη υποδομών, όπως σημεία απόρριψης αποβλήτων, δυσκολεύει τους ταξιδιώτες. Παρ’ όλα αυτά, η Αλβανία προσελκύει όλο και περισσότερους «van-lifers» λόγω του χαμηλού κόστους και της φυσικής ομορφιάς.
– **Βουλγαρία**: Η Βουλγαρία διαθέτει οργανωμένα κάμπινγκ, κυρίως κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας, και επιτρέπει τη στάθμευση σε δημόσιους χώρους για σύντομες περιόδους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν προκαλείται όχληση. Οι αρχές ενθαρρύνουν τη χρήση εγκεκριμένων χώρων, αλλά η νομοθεσία δεν είναι τόσο αυστηρή όσο στην Ελλάδα, ενώ υπάρχουν βασικές υποδομές για ανεφοδιασμό.
– **Σκόπια και Σερβία**: Στις χώρες αυτές, ο αυτοκινούμενος τουρισμός είναι λιγότερο διαδεδομένος, αλλά η στάθμευση σε δημόσιους χώρους δεν απαγορεύεται αυστηρά, εφόσον τηρούνται οι κανόνες καθαριότητας. Οι υποδομές είναι περιορισμένες, αλλά η χαλαρή νομοθεσία επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία σε σχέση με την Ελλάδα.
### **Η ευρωπαϊκή εμπειρία**
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, ο αυτοκινούμενος τουρισμός αποτελεί μια ανθηρή βιομηχανία, υποστηριζεται από υποδομές και φιλική νομοθεσία προς τα τροχόσπιτα. Χώρες όπως η **Γαλλία**, η **Ιταλία**, η **Γερμανία** και η **Αυστρία** διαθέτουν χιλιάδες Camper Stops και οργανωμένα κάμπινγκ με παροχές όπως νερό, ηλεκτρισμό και σημεία απόρριψης αποβλήτων. Για παράδειγμα,στην Ιταλία, οι δήμοι προσφέρουν δωρεάν ή χαμηλού κόστους χώρους στάθμευσης (γνωστοί ως “aree di sosta”), ενώ στη Γαλλία υπάρχουν δημοτικά κάμπινγκ με βασικές παροχές.[](https://pameevro.gr/teleutaia-nea/xilonoun-ta-trochospita-apo-dasi-kai-paralies-nomos-5170-2025-fernei-orgi-kai-antidraseis/)
Η νομοθεσία σε αυτές τις χώρες επιτρέπει τη στάθμευση σε δημόσιους χώρους για περιορισμένο χρόνο (συνήθως 24-48 ώρες), ενώ οι έλεγχοι επικεντρώνονται στην τήρηση περιβαλλοντικών κανονισμών. Στην **Πορτογαλία** και την **Ισπανία**, η ελεύθερη κατασκήνωση (wild camping) περιορίζεται, αλλά υπάρχουν πολλοί οργανωμένοι χώροι και οι αρχές είναι πιο ανεκτικές σε σύντομες στάσεις. Ακόμη και σε χώρες με αυστηρότερους κανονισμούς, όπως η **Ολλανδία** και το **Βέλγιο**, η ύπαρξη υποδομών διευκολύνει τη συμμόρφωση.
Η **Κροατία**, δημοφιλής προορισμός για τροχόσπιτα, έχει αναπτύξει εκτεταμένο δίκτυο κάμπινγκ και Camper Stops, ιδιαίτερα κατά μήκος της ακτογραμμής της Δαλματίας, ενώ η νομοθεσία επιτρέπει τη στάθμευση σε μη προστατευόμενες περιοχές για σύντομες περιόδους. Αντίθετα, στην Ελλάδα, η έλλειψη τέτοιων υποδομών καθιστά τη συμμόρφωση με τον νέο νόμο σχεδόν αδύνατη, όπως επισημαίνουν οι ιδιοκτήτες.[](https://parallaximag.gr/epikairotita/greece/kynigoyn-tin-eleytheria-stis-rodes-antidraseis-gia-tis-kliseis-se-aytokinoymena-trochospita)
### **Προκλήσεις και προτάσεις**
Η ελληνική νομοθεσία φαίνεται να αποκλίνει από την ευρωπαϊκή πρακτική, όπου η ύπαρξη υποδομών συμπληρώνει τους περιορισμούς, εξασφαλίζοντας την προστασία του περιβάλλοντος χωρίς να καταστέλλεται ο εναλλακτικός τουρισμός. Οι ιδιοκτήτες τροχόσπιτων στην Ελλάδα ζητούν τη δημιουργία Camper Stops, τη διεξαγωγή διαβούλευσης και την αναθεώρηση των πιο αυστηρών διατάξεων, όπως η απαγόρευση φιλοξενίας σε ιδιωτικούς χώρους. Προτείνουν, επίσης, τη θέσπιση χρονικών ορίων για τη στάθμευση σε δημόσιους χώρους, αντί της απόλυτης απαγόρευσης, όπως συμβαίνει σε χώρες όπως η Ιταλία και η Γαλλία.
Ο Νόμος 5170/2025 στην Ελλάδα επιχειρεί να προστατεύσει το δημόσιο χώρο και το περιβάλλον, αλλά η έλλειψη υποδομών και διαλόγου τον καθιστά μη ρεαλιστικό και δυσανάλογα αυστηρό σε σύγκριση με τις γειτονικές χώρες και την υπόλοιπη Ευρώπη. Ενώ χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Κροατία συνδυάζουν περιορισμούς με επαρκείς υποδομές, η Ελλάδα κινδυνεύει να αποξενώσει έναν βιώσιμο και οικονομικό τρόπο τουρισμού. Η δημιουργία Camper Stops και η προσαρμογή της νομοθεσίας στις ευρωπαϊκές πρακτικές θα μπορούσαν να εξισορροπήσουν την προστασία του περιβάλλοντος με την προώθηση του αυτοκινούμενου τουρισμού, διατηρώντας την Ελλάδα ελκυστικό προορισμό για τους λάτρεις των τροχόσπιτων.[](https://www.news247.gr/magazine/reportage/o-apithanos-neos-nomos-pou-mas-leei-pou-tha-stathmevoume-kai-ti-tha-kanoume-sto-spiti-mas/)[](https://pameevro.gr/teleutaia-nea/xilonoun-ta-trochospita-apo-dasi-kai-paralies-nomos-5170-2025-fernei-orgi-kai-antidraseis/)
*Σημείωση: Οι πληροφορίες βασίζονται σε πρόσφατα δημοσιεύματα και δηλώσεις της ΕΛΑΤ, καθώς και σε συγκρίσεις με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.*